poniedziałek, 3 stycznia 2011

Własna telewizja internetowa

Jeżeli mamy już pomysł na to co będziemy chcieli udostępniać swoim widzom to rozwiązań "sprzętowych" jest wiele.
O internetowych transmisjach telewizyjnych napisałem w tym poście. Tutaj chciałbym opisać kilka praktycznych rozwiązań.



Do nadawania programu wystarczy nawet telefon komórkowy. Jednak jakość takiego przekazu pozostawia wiele do życzenia. Lepszym rozwiązaniem jest użycie komputera. Musi mieć on odpowiednią moc obliczeniową aby "uciągnąć" kodowanie "w locie" materiału wideo oraz być podłączony do odpowiednio szybkiego łącza internetowego (Liczy się tutaj prędkość wysyłania, czyli upload.) Jakość materiału wysyłanego do Internetu zależy od użytego kodeka, klatkażu (framerate), rozdzielczości, ilości kanałów audio etc. Praktycznie interesować będzie nas bitrate, czyli ilość danych przesyłanych w danym momencie to wyrażana w bps (bitach na sekundę). Znośna jakość to powyżej 400kbps, dlatego najlepiej jeżeli dysponujemy łączem internetowym o uploadzie ponad 512kbps. Prędkość łącza internetowego można sprawdzić tutaj! Oczywiście im większy bitrate tym lepiej, jednak nie można przesadzać - musimy pamiętać także o naszych widzach :)
Rozwiązań programowych i sprzętowych jest mnóstwo, dlatego postaram się opisać kilka najprostszych.
Do streamingu powstało wiele protokołów i programów. Jednym z częściej wykorzystywanych jest protokół RTMP stworzony przez Adobe Systems. W uproszczeniu "działa to tak" : klient łączy się z serwerem poprzez protokół RTMP. Klientem wysyłającym obraz może być aplikacja we Flashu lub osobny program - enkoder. Klientem odtwarzającym najczęściej jest odtwarzacz we Flashu. O ile wymagania systemowe dla klienta nie są duże (komputer musi być zdolny do kodowania obrazu w locie oraz być posiadać dostęp do internetu o prędkości co najmniej równej bitrate'owi) o tyle serwer musi "stać na porządnej maszynie" dysponującej łączem o prędkości co najmniej ilość klientów * bitrate. Ze względu na koszt serwera na początku możemy skorzystać z darmowego serwisu streamingowego np.
LIVESTREAM
USTREAM
JUSTIN.TV
PINO.TV
BAMBUSER
Serwisy takie umożliwiają nadawanie własnych programów korzystając z aplikacji zamieszczonej na stronie internetowej lub z innego programu. Ich ograniczeniem jest jakość nadawanego obrazu, maksymalna ilość klientów oraz wyświetlane reklamy.


ROZWIĄZANIA PROGRAMOWE (do streamowania):
  1. Na każdej z wyżej wymienionych stron internetowych zamieszczona jest aplikacja umożliwiająca nadawanie transmisji. W tym przypadku potrzebujemy tylko przeglądarki internetowej oraz wtyczki umożliwiającej uruchomienie takiej aplikacji (Adobe Flash Player)
  2. Można również wykorzystać osobny program dostarczany przez serwis, z którego zdecydujemy się korzystać albo odpowiednio skonfigurowany enkoder np. dla technologii RTMP Adobe Live Media Encoder. Taki program daje nam możliwość wyboru wszystkich parametrów strumienia wideo, co pozwala na optymalizację ustawień dla osiągnięcia jak najlepszej jakości.
ROZWIĄZANIA SPRZĘTOWE
  • Sposób podłączenia kamery
    1. Kamera internetowa podłączona przez port USB - najtańsze rozwiązanie, dające także najmniej możliwości. Kamery internetowe mają najczęściej małą matrycę, prosty obiektyw (czasami z możliwością regulacji ostrości). Słabo sprawdzają się przy słabym świetle, przy realizacji wielokamerowej nie umożliwiają ręcznej regulacji nawet podstawowych parametrów.
    2. Kamera podłączona przez kartę wideo/telewizyjną - również niedrogie rozwiązanie. Umożliwia podłączenie kamery telewizyjnej poprzez wyjście analogowe (kompozytowe ,S-Video, komponentowe). W tym przypadku parametry obrazu zależą w większości od posiadanej kamery. Ograniczeniem jest rozdzielczość i jakość sygnału przesyłanego analogowo.
    3. Kamera podłączona przez interfejs FireWire - Jest to chyba najtańsze rozwiązanie dające dobrą jakość obrazu. Obraz przesyłany jest w postaci cyfrowej, a interfejs działa w dwie strony. Istnieje możliwość zdalnego sterowania kamerą, co może być pomocne w realizacjach wielokamerowych. Problemem może być gubienie klatek podczas transmisji.
    4. przemysłowa kamera sieciowa, kamera podłączona do sieciowego serwera wideo
  • Sposób miksowania obrazu
    1. Mikser wideo podłączony do komputera przez kartę wideo, FireWire, SDI...
    2. Mikser programowy
  • Inne rozwiązania sprzętowe
  • Zastosowanie urządzeń dedykowanych do realizacji transmisji internetowych, np.
    1. TVUPack
    2. Livepack
    3. Tricaster
    4. Anycast Station

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz