Ten post ma na celu nieco przybliżyć ten temat
Dowodem na to, że Internet nadaje się do przesyłania obrazu może być przeprowadzona niedawno transmisja koncertu zespołu The Charlatans, która była przeprowadzona w standardzie Hi-Vision TV (7680x4320 !)
Do połączenia między studiem BBC do Japonii wykorzystano łącze internetowe o przepustowości 24Gb/s oraz jedną trzech dostępnych na świecie kamer pracującej w tym standardzie. Powodem wykorzystania internetu zamiast linku satelitarnego były koszty wynajęcia odpowiedniej ilości kanałów na satelicie telekomunikacyjnym.
[źródło]
Oczywiście nie każdy musi nadawać w rozdzielczości 8k by przekonać się o tym, że internet jest po prostu tani, i to nie tylko do linkowania ze sobą dwóch lokalizacji. Równie dobrze Internet nadaje się do udostępniania programu dla publiczności.
Przy transmisji dla większej ilości odbiorców zazwyczaj potrzebny jest dodatkowy serwer dysponujący odpowiednim łączem internetowym (co najmniej ilość klientów*bitrate). Łącze klienta streamującego (wysyłającego obraz) oraz klientów odbierających musi być dostosowane do bitrate'u przesyłanego obrazu.
Powstało wiele protokołów oraz programów do streamingu wideo, takich jak :
- Flash video (protokoły HTTP i RTMP)
- Windows Media (RTSP, MMS, HTTP)
- Real Media (RTSP, HTTP)
- QuickTime (HTTP)
- Shoutcast, Icecast (HTTP)
W najprostszym przypadku wystarczy komputer, który może jednocześnie przygotować program do nadawania z wielu źródeł, nadawać go oraz archiwizować. Takie rozwiązanie nie jest oczywiście najlepsze, gdyż zwykły komputer klasy PC nie najlepiej radzi sobie z przetwarzaniem obrazu z wielu źródeł takich jak karty telewizyjnych, kamery internetowych, odtwarzanie lokalnych plików wideo. Każde urządzenie oraz odtwarzacz zużywa sporo zasobów sprzętowych, a przecież sam program trzeba też nadać, co wiąże się z kompresją obrazu, która także jest "zasobożerna". Wydajność można zwiększyć wspomagając komputer na przykład sprzętowymi kodekami lub procesorem graficznym oraz oczywiście oprogramowaniem wspierającym takie urządzenia. Koszt takiego rozwiązania w porównania do konwencjonalnych metod transmisji obrazu jest bardzo niski.
Nieco droższym rozwiązaniem są urządzenia dedykowane do streamowania przez Internet, które korzystają ze sprzętowego wsparcia procesu obróbki sygnału wideo.
Najdroższym rozwiązaniem, lecz dającym duże możliwości jest zastosowanie normalnego sprzętu realizacyjnego oraz komputera lub sprzętowego klienta streamującego.
Niestety Internet ma też swoje wady.
Jeżeli wykorzystywana jest technologia point to multipoint (czyli obraz z jednego źródła rozsyłany jest do wielu odbiorców) to w przeciwieństwie do transmisji radiowej istnieje ograniczenie ilości widzów spowodowane przepustowością łącza serwera.. Kolejnym minusem internetu jest opóźnienie wynikające z potrzeby kompresji obrazu u klienta steramującego, przetworzenia go przez serwer oraz dekompresji u klienta końcowego (która najczęściej nie jest wspomagana sprzętowo). Do tego dochodzą jeszcze opóźnienia wprowadzane przez urządzenia sieciowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz